Tilbake til alle artiklerAlle artikler
Publisert: 20-03-2024

Rapportering av lønnsinnberettet beløp

Alle medlemmer skal sende inn lønnsinnberettet beløp for 2023. Her har vi samlet noen typiske spørsmål og svar rundt rapporteringen.

Alle medlemmer skal melde inn grunnlag for gruppeplassering og årsavgift hvert år, i henhold til våre vedtekter. Grunnlaget består av medlemmets lønnsinnberettet beløp for foregående år.

Typiske spørsmål og svar:

1. Jeg får ikke logget inn på mef.no

Du skal logge på med ditt mobilnummer. Da får du en kode tilsendt på sms. Har du ikke tilgang til å logge på mef.no, må du få hjelp av oss i MEF. Ring ditt regionskontor, eller ta kontakt med servicekontoret på telefon 22 40 29 00.

2. Hvor skal vi skrive inn beløpet?

Beløpet skal skrives inn i på din bedriftsside på mef.no, da du er logget inn. Skroll litt ned på siden, så ser du et grønt felt hvor du skriver inn beløpet. Tallet som står der fra før, er tidligere rapporterte tall. Skriv inn beløpet og trykk Rapporter / Send inn.

Det blir sendt en bekreftelses-e-post til bedriften og daglig leder, da rapporteringen er gjort.

3. Vårt regnskapskontor skal fylle inn, hvordan gjør vi det?

En regnskapsfører kan få innlogging til bedriften på lik linje med andre ansatte.

Daglig leder kan legge til denne personen selv, på Minside, eller ved at dere kontakter servicekontoret på telefon 22 40 29 00.

4. Jeg finner ikke informasjonen om min bedrift når jeg er logget på, jeg ser bare forsiden av mef.no

Hvis du har vært logget inn en stund, så må du klikke på «Min bedriftsside» øverst til høyre på mef.no. Da vil de se sin bedriftsinformasjon.

5. Hva slags beløp skal vi fylle inn?

Beløpet består av medlemmets lønnsinnberettet beløp for foregående år.

Med lønnsinnberettet beløp menes grunnlaget for arbeidsgiveravgiften i lønnsinnberetningen, eksklusive innberetningspliktige tilskudd og premier til pensjonsordning.

Aksjeselskap finner dette beløpet i kontrolloppstillingen som sendes inn til myndighetene sammen med skatteberegningen.

Diverse spørsmål:

  • Det er grunnlaget for bedriftens ansatte som ligger til grunn. Ingen oppdeling på ulike avdelinger eller drift (f.eks anlegg eller transport).
  • Arbeidsgiveravgiften er ikke inkludert, – det er grunnlaget for arbeidsgiveravgiften vi benytter. (Pensjonsordning er ekskludert)
  • Normalt kan man ikke lese innberettet beløp rett ut av ordinært regnskap. Kostnadene er normalt ført under «personalkostnader» og/eller «lønn», men der ligger det som regel også andre kostnader til personale som ikke er innberetningspliktige.
  • Vi ber altså om det du rapporterer til myndighetene som grunnlag for arbeidsgiveravgiften for hele 2023. Dette skal være rapportert til myndighetene senest 31. januar i år uavhengig av når regnskapet sendes inn til Brønnøysund.

Relaterte nyheter

MEF og næringslivet endelig hørt
Publisert:9.05.2024

MEF og næringslivet endelig hørt

MEF har jobbet mot den ekstraordinære arbeidsgiveravgiften som ble innført i 2023. Endelig har Regjeringen lyttet til MEF og resten av norsk næringsliv. Fra 1. januar 2025 avvikles ordningen.

Les merles mer
Enighet i forhandlingene på anleggsoverenskomst for maskinentreprenører
Publisert:8.05.2024

Enighet i forhandlingene på anleggsoverenskomst for maskinentreprenører

Partene ble enige om en økning av minstelønnssatsen på 12,50 kr. Partene ble enige om et generelt tillegg på 9 kr. Økning av minstelønnssatsen inkluderer det generelle tillegget.

Les merles mer
Ny avtale på kjøp av strøm
Publisert:30.04.2024

Ny avtale på kjøp av strøm

MEF har fremforhandlet en rammeavtale med Skagerak Energitjenester som gir alle medlemsbedriftene gode betingelser på kjøp av strøm.

Les merles mer