Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022. Formålet med loven er å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester.
Bedrifter som omfattes av loven plikter å gjennomføre såkalte aktsomhetsvurderinger (risikovurderinger) knyttet til egen virksomhet. I tillegg skal bedriftene årlig publisere en redegjørelse for eget arbeid knyttet til åpenhetsloven. Første frist for slik rapportering er 30. juni i år.
Redegjørelsen skal gjøres lett tilgjengelig på virksomhetens nettsider, og det skal i årsberetningen opplyses om hvor redegjørelsen er tilgjengelig.
Større virksomheter plikter å rapportere
Etter loven anses en bedrift for å være en «større virksomhet» dersom den oppfyller to av tre vilkår på balansedagen:
- salgsinntekt: over 70 mill. kr,
- balansesum: over 35 mill. kr,
- gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret: over 50 årsverk.
Allmennaksjeselskaper og selskaper notert på børs vil være omfattet av loven uavhengig av vilkårene ovenfor.
Innholdet i redegjørelsen
Det følger av åpenhetsloven at redegjørelsen minst skal inneholde:
- en generell beskrivelse av virksomhetens organisering, driftsområde, retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
- opplysninger om faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko for negative konsekvenser som virksomheten har avdekket gjennom sine aktsomhetsvurderinger
- opplysninger om tiltak som virksomheten har iverksatt eller planlegger å iverksette for å stanse faktiske negative konsekvenser eller begrense vesentlig risiko for negative konsekvenser, og resultatet eller forventede resultater av disse tiltakene.
Redegjørelsen skal underskrives i tråd med regnskapsloven § 3-5. Dette innebærer at redegjørelsen skal underskrives av samtlige styremedlemmer og daglig leder.
MEF har utarbeidet dokumenter og maler for oppfølging av åpenhetsloven. Disse er tilgjengelig på «Min Bedriftsside» for MEF-medlemmener, og i dokumentbiblioteket for brukere av SmartMEF.
MEF/MEF service as vil internt ha rutinen for dette arbeidet beskrevet i MEFs internkontroll tilgjengelig for våre ansatte.