Kronikken er publisert på nrk.no.
Alle politikere er enige om at unge utenfor utdanning og arbeidsliv er en stor utfordring for Norge. Hvorfor avskilter de da praktisk ungdom før de har fått startet?
For meg er det et mysterium at den norske skole ikke har forstått at mange håndterer skriftlig eksamen godt, mens andre trenger andre måter å få målt sin kunnskap på. Mer bruk av muntlig eksamen kunne gitt svært mange ungdommer bestått og gjort dem klare for norsk arbeidsliv.
Jeg utfordrer Kari Nessa Nordtun til å avklare hvorfor hun og hennes departement har et så fastlåst syn på eksamen. Læreplanen hindrer praktikere i å få avlegge eksamen muntlig. I læreplanen står det; «Før fagprøven må alle som ikke har fulgt normalt opplæringsløp, ha bestått en skriftlig eksamen laget ut fra læreplanen i faget».
Jeg reiser rundt i hele Norge og reklamerer for at ungdom som ikke føler seg hjemme bak en pult med en PC bør komme til oss. Det kan de enten gjøre gjennom yrkesfaglinjen anleggsteknikk eller som lærlinger i et lengre løp i bedrift der du ender med fagbrev.
Vi har svært god erfaring med å ta inn ungdom som står i utenforskap; ikke går de på skole og ikke har de jobb.
Mange av de sliter med psykiske vansker. Hvem hadde ikke gjort det om de i 10 år på skolen, hver dag, har følt at nok en dag har vist dem at de ikke duger fordi de kun måles på teori og evne til å sitte konsentrert bak en pult.
Mange av de har det fellestrekk at de er svært gode praktikere, med masse energi. Heldigvis har vi bransjer som min. Hos oss er praktiske ferdigheter viktigere enn teoretiske, og uro i kroppen (ADHD eller ikke) er en verdifull egenskap.
Når vi får disse ut i et læreløp i bedrift viser de seg ofte å være gode praktikere. Etter kort tid opplever de at de hver dag går hjem med litt mer mestringsfølelse.
Med mestringsfølelse kommer også selvrespekt og selvfølelse. De lærer å utføre oppgaver, de jobber i et arbeidslag og de får voksne personer rundt seg som anerkjenner dem for det de kan.
Opplæringskontorene våre, som følger disse lærlingene, har et mål om at disse ungdommene skal ende med fagbrev. Fagbrevet er inngangsporten til en fast og trygg jobb. Med fast jobb kommer muligheten til å få boliglån og et selvstendig liv.
Når lærlingen meldes opp til fagprøven er det fordi opplæringskonsulent og bedrift er enig i at lærlingen nå kan det den skal kunne for å bestå fagprøven. Det betyr at hen kan utføre de oppgaver som kreves, og de har nådd de læringsmål de skal.
Lærlingen kan dette i praksis fordi vi driver i et praktisk yrke. Lærlingen har ikke hatt undervisning i skriving verken på PC eller med penn og papir.
Det var jo nettopp allergien mot teori som i utgangspunktet gjorde at lærlingen havnet i nettopp dette lengre læreløpet.
Fortvilende er det da at læreplanen ikke godtar at teorien, som skal testes og bestås før en går opp til fagprøven, ikke kan testes av en sensor muntlig. Det er et krav om at denne prøven må gjøres på PC.
Vi står derfor med et ungt menneske som gjennom 4 år i lære har tilegnet seg all den kompetanse som trengs for å få fast jobb med et fagbrev i hånden, men blir hindret av at prøven ikke kan tas muntlig.
I en tid der vi vet at en av Norges største utfordringer er en demografisk tsunami der vi frem mot 2060 vil ha altfor få i vår arbeidsstyrke, så hindrer vi praktikere i å få ta eksamen på en måte som kan gi de en mulighet til å vise hva de kan.
Problemet ligger i læreplanen der det står «Før fagprøven må alle som ikke har fulgt normalt opplæringsløp, ha bestått en skriftlig eksamen laget ut fra læreplanen i faget».
Med denne setningen åpnes det ikke for at vi kan erstatte den skriftlige eksamen med en muntlig. Det smerter ekstra fordi det særlig er de kandidatene som ikke har fulgt normalt skoleløp som oftest trenger en muntlig eksamen for å bestå. De kan faget, men de kan ikke vise det frem skriftlig.
Vi opplever gang på gang at ungdom som er gitt opp av skoleverket, og kanskje mange andre deler av samfunnet, etter en periode på anlegg hos oss både finner mestring, blir fylt av selvrespekt og blir svært viktige ressurser i bedriften.
De er for viktige til at direktoratets regler om skriftlig prøve skal sette en stopper for dem og oss.