Tilbake til alle artiklerAlle artikler
Foto: CF-Wesenberg, Kolonihagen
Publisert: 7-10-2024

Statsbudsjettet 2025: for lite hjelp i krevende tider

Mandag la regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjettet for 2025. Julie Brodtkorb tror 2025 blir et krevende år for anleggsbransjen. Her følger en oversikt over de viktigste funnene for MEFs medlemmer.

MEF hadde håpet på et statsbudsjett som skulle foreslå et større løft for å trygge det norske veinettet. Få nasjoner mer avhengig av vei enn Norge. Det er ufattelig at vi år etter år tillater en økning i vedlikeholds-etterslepet. Denne regjeringen sier selv at etterslepet på riksveiene vil øke også neste år, sier Brodtkorb.

I lang tid før statsbudsjettet ble lagt fram har regjeringen lekket ulike nyheter om økte bevilgninger. Brodtkorb sier flere av enkeltsatsingene er positive, men at det langt fra er nok til å tette etterslepet, trygge veiene og bidra til økt aktivitet for bygg- og anleggsbransjen.

MEF er glad for at samferdselsministeren endelig har forstått at en el-maskin koster tre ganger så mye å anskaffe som en vanlig maskin. Samtidig er det svake virkemidler for å hjelpe entreprenørene til å anskaffe flere av maskinene regjeringen ønsker.

Her er viktige nyheter i statsbudsjettet:

Samferdselsdepartementet:

  • To prosjekt igangsettes: E16Arna-Stanghelle i VestlandogE45 Kløfta i Finnmark.
  • Det er lagt opp til rasjonell framdrift i igangsatte prosjekter, og det blir anleggsstart i prosjektene:
    • E134 Oslofjordforbindelsen, byggetrinn 2 i Akershus
    • E134 Røldal–Seljestad i Vestland
    • rv. 13 Lovraeidet–Rødsliane i Rogaland
    • E6 Megården–Sommerset i Nordland
  • Nye Veier har foreløpig lagt opp til anleggsstart for E39 Mandal–Blørstad (delprosjekt på E39 Kristiansand vest–Lyngdal vest) i Agder.
  • Utbedringstiltakene Stuguflåten–Raudstøl og Veblungsnes på E136 Dombås–Vestnes i Inn-landet og Møre og Romsdal.
  • Bevilgningene til drift og vedlikehold av riksveiene øker med 1,1 mrd. Samtidig er budsjettforslaget 450 mill. Kr. Lavere enn det som må til for å opprettholde veistandarden på riksveiene i 2025.
  • Bevilgningen til fylkesveiene øker med 480,5 millioner kroner.
  • 27,4 mill. kr. Foreslås bevilget til pilotprosjekter for utslippsfrie anleggsplasser. Regjeringen selv skriver tydelig at en elektrisk anleggsmaskin koster tre ganger så mye som en diesel-maskin. MEF påpeker at dette er en svak satsing for å nå regjeringens mål.

Finansdepartementet:

  • Regjeringen foreslår å øke CO2-avgiften på anleggsdiesel med 62 øre per liter i 2025. Dette er en avgiftsøkning på 19,6 prosent sammenlignet med nivået inneværende år.
  • Momsen på vann- og avløpsgebyrene kuttes fra 25 til 15 prosent. Brodtkorb håper dette kan bety mer jobb for MEF-bedriftene. 
  • Avvikler høy arbeidsgiveravgift som ble midlertidig innført med 2023-budsjettet.

Energidepartementet:

  • Bevilgningene til flom- og skredforebygging på budsjettet til Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) foreslås økt med 21 mill. kr – en økning på 6,3 prosent.

Nærings- og fiskeridepartementet:

  • Det bevilges i overkant av 500 mill. kroner for å redusere prisen på gebyrbelagte tjenester hos Brønnøysundregisteret.
  • Det foreslås å bevilge 100 mill. kroner ekstra til vedlikehold og opprusting av havner med mer.

Landbruks- og matdepartementet:

  • Bevilgningene til verdiskapingstiltak i skogbruket (tilskudd til skogsbilveier og tømmerkaier) reduseres med om lag 600 000 kr, til 53,6 mill. kroner for 2025.

 

Kommunaldepartementet:

  • Regjeringen legger opp til en realvekst i sektoren sine frie inntekter på 6,8 mrd. kroner, noe som svarer til en realvekst på om lag 1,3 prosent. 

Utdanning:

  • Tilskudd til landslinjer foreslås økt med ca. 13 mill. kr. Dette er en økning på 4,9 prosent sammenlignet med inneværende år.

Forsvarsdepartementet:

  • Regjeringen ønsker en kraftfull satsing på eiendom, bygg og anlegg med én milliard kroner til verdibevaring og fornying og en økning på 600 millioner kroner til investeringer. Dette vil gi bedre boforhold for folkene i Forsvaret, økt operativ evne og legge til rette for videre vekst.
  • Regjeringen foreslår å øke bevilgningen med 2,3 milliarder kroner til eiendom, bygg og anlegg. 
  • Pengene skal blant annet gå til igangsatte prosjekter på Evenes, Haakonsvern i Bergen, Ørland flystasjon og Værnes. Økningen legger til rette for Forsvarets økte operative evne.

Klima- og miljødepartementet:

  • Regjeringen foreslår å øke CO2-avgiften til 2 000 kroner i 2030 (tilsvarer 2 400 kroner målt i dagens priser).

Relaterte nyheter

Praktikerne tvinges til utenforskap
Publisert:3.10.2024

Praktikerne tvinges til utenforskap

Firkantede krav til skriftlig eksamen hindrer arbeidsføre ungdommer fra å få fagbrev. Det må det bli slutt på. Kronikk av Julie Brodtkorb.

Les merles mer
Skuffet over svakt RNB for fylkesveiene
Publisert:14.05.2024

Skuffet over svakt RNB for fylkesveiene

MEF er bekymret for at vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene fortsetter. Revidert nasjonalbudsjett (RNB) varsler ikke noen opptrapping av satsingen på fylkesveier.

Les merles mer
Vil innføre plikt til å melde inn grunnundersøkelser
Publisert:25.04.2024

Vil innføre plikt til å melde inn grunnundersøkelser

– Gjerdrumulykka synliggjorde for alle hvor viktig det er med god oversikt over grunnforholda der vi bygger og bor, sier kommunal- og distriktsminister Erling Sande (Sp).

Les merles mer