De siste årene har kontraktene innen drift av vegnettet blitt stadig større. Statens vegvesen og Nye Veier får pristilbud nesten utelukkende fra noen få store entreprenører. Intensjonen med færre og større kontrakter har vært å sikre lavere pris og mer effektiv drift.
Riksrevisjonen påpekte i 2023 en del kritikkverdige forhold knyttet til både effektivitet og kvalitet ved vegvedlikeholdet.
Det er derfor et behov for at myndighetene gjennomgår og vurderer organiseringen av driftskontraktene for å få mer kunnskap om hvordan vinterdriften fungerer. I den forbindelse vil Nord universitet, på oppdrag fra Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og med støtte fra Opplysningsrådet for vegtrafikken (OFV), gjennomføre en spørreundersøkelse om vinterdriften.
Klikk her for å delta i undersøkelsen
Undersøkelsen omfatter europa-, riks- og fylkesveier, og formålet med undersøkelsen er å få synspunkter på tjenestens organisering og kontraktene som benyttes, fra bedrifter som har utført dette arbeidet. Hvis bedriften har utført vinterdrift tidligere år, men har sluttet, ønsker vi også svar fra disse.
Alle svar vil behandles konfidensielt. Vi setter stor pris på deltakelse fra medlemsbedrifter i MEF som er (eller har vært) involvert i vinterdrift. Svar fra bedriftene vil være av stor betydning for å kunne avdekke forbedringsmuligheter i organiseringen av vinterdriften.
Publisert: 15-10-2024
Hvordan organisere vinterdriften
Myndighetene må gjennomgå og vurdere organiseringen av driftskontraktene for å få mer kunnskap om hvordan vinterdriften fungerer. Her trenger vi din hjelp!