Energi- og miljøkomiteen 16. oktober
Innlegget ble lagt fram av fagsjef for bærekraft, Sverre Huse-Fagerlie:
Overgangen til nullutslippsløsninger i anleggsbransjen og transportsektoren går svært sakte, og med dagens tempo vil bransjen ikke være utslippsfri før 2055.
Enovas støtteordninger, som er ment å fremme det grønne skiftet, er uforutsigbare og favoriserer kapitalsterke selskaper, noe som hemmer mindre bedrifter.
MEF ber om en trappetrinns-modell for støtte, der inntil 50% av merkostnaden for nullutslippsmaskiner dekkes, for å sikre at bransjen kan nå målene innen 2030.
Samtidig understrekes viktigheten av kortreist massehåndtering som det mest effektive klimatiltaket.
MEF støtter også økt tilskudd til Grønt Landtransportprogram for å fremskynde overgangen i transportsektoren.
Kommunal- og forvaltningskomiteen 21. oktober
Innlegget ble lagt fram av leder for næringspolitikk og kompetanse, Finn N. Bangsund:
Transport av masser er en stor klimautfordring i anleggsbransjen, hovedsakelig fordi massene må transporteres over lange avstander. Gjenbruk og kortreiste masser kan redusere utslippene, men kommunene avsetter ikke nødvendige arealer for dette i reguleringsplanene. Stortinget har bedt regjeringen om en strategi for bedre massehåndtering, men en veileder alene vil ikke være nok. Det bør innføres klare forventninger i statlige planretningslinjer.
Når det gjelder vann- og avløpsanlegg, vil store investeringer kreves, og gebyrene vil øke. Ved å innføre felles krav på tvers av kommuner kan kostnadene reduseres. Til slutt er et forslag ute på høring om lokale klimakrav på byggeplasser, men dette kan føre til mer byråkrati for kommunene, særlig de små.
Transport- og kommunikasjonskomiteen 24. oktober
Innlegget ble lagt fram av spesialrådgiver Paul Olaf Baraas:
MEF er skuffet over at statsbudsjettet ikke gir et større løft for å sikre det norske veinettet, som er kritisk for trafikksikkerhet og økonomisk vekst.
Med et vedlikeholdsetterslep som øker hvert år, og 30 dødsfall årlig grunnet dårlige veier, er det behov for økte bevilgninger til infrastrukturprosjekter for å sikre sysselsetting og opprettholde kompetanse i anleggsbransjen.
Samtidig må nye prosjekter planlegges med fokus på bærekraft, inkludert reduksjon av både direkte og indirekte utslipp gjennom hele livssyklusen.