Tilbake til alle artiklerAlle artikler
Publisert: 24-10-2024

MEF i høringer

Det har vært flere viktige høringer på Stortinget om statsbudsjettet for 2025. Her kan dere se klipp fra høringssalen.

Energi- og miljøkomiteen 16. oktober

Innlegget ble lagt fram av fagsjef for bærekraft, Sverre Huse-Fagerlie:

Overgangen til nullutslippsløsninger i anleggsbransjen og transportsektoren går svært sakte, og med dagens tempo vil bransjen ikke være utslippsfri før 2055.

Enovas støtteordninger, som er ment å fremme det grønne skiftet, er uforutsigbare og favoriserer kapitalsterke selskaper, noe som hemmer mindre bedrifter.

MEF ber om en trappetrinns-modell for støtte, der inntil 50% av merkostnaden for nullutslippsmaskiner dekkes, for å sikre at bransjen kan nå målene innen 2030.

Samtidig understrekes viktigheten av kortreist massehåndtering som det mest effektive klimatiltaket.

MEF støtter også økt tilskudd til Grønt Landtransportprogram for å fremskynde overgangen i transportsektoren.

Kommunal- og forvaltningskomiteen 21. oktober
Innlegget ble lagt fram av leder for næringspolitikk og kompetanse, Finn N. Bangsund:

Transport av masser er en stor klimautfordring i anleggsbransjen, hovedsakelig fordi massene må transporteres over lange avstander. Gjenbruk og kortreiste masser kan redusere utslippene, men kommunene avsetter ikke nødvendige arealer for dette i reguleringsplanene. Stortinget har bedt regjeringen om en strategi for bedre massehåndtering, men en veileder alene vil ikke være nok. Det bør innføres klare forventninger i statlige planretningslinjer.

Når det gjelder vann- og avløpsanlegg, vil store investeringer kreves, og gebyrene vil øke. Ved å innføre felles krav på tvers av kommuner kan kostnadene reduseres. Til slutt er et forslag ute på høring om lokale klimakrav på byggeplasser, men dette kan føre til mer byråkrati for kommunene, særlig de små.

Transport- og kommunikasjonskomiteen 24. oktober

Innlegget ble lagt fram av spesialrådgiver Paul Olaf Baraas:

MEF er skuffet over at statsbudsjettet ikke gir et større løft for å sikre det norske veinettet, som er kritisk for trafikksikkerhet og økonomisk vekst.

Med et vedlikeholdsetterslep som øker hvert år, og 30 dødsfall årlig grunnet dårlige veier, er det behov for økte bevilgninger til infrastrukturprosjekter for å sikre sysselsetting og opprettholde kompetanse i anleggsbransjen.

Samtidig må nye prosjekter planlegges med fokus på bærekraft, inkludert reduksjon av både direkte og indirekte utslipp gjennom hele livssyklusen.

Relaterte nyheter

Få jobbene ut
Publisert:24.10.2024

Få jobbene ut

Etter landsmøtet i Bergen ble det bestemt hvilke saker vi skal jobbe med framover. Nå er det kampanjestart for sak nr 1: Få jobbene ut - Norge er ikke ferdig bygd.

Les merles mer
Statsbudsjettet 2025: for lite hjelp i krevende tider
Publisert:7.10.2024

Statsbudsjettet 2025: for lite hjelp i krevende tider

Mandag la regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjettet for 2025. Julie Brodtkorb tror 2025 blir et krevende år for anleggsbransjen. Her følger en oversikt over de viktigste funnene for MEFs medlemmer.

Les merles mer
Praktikerne tvinges til utenforskap
Publisert:3.10.2024

Praktikerne tvinges til utenforskap

Firkantede krav til skriftlig eksamen hindrer arbeidsføre ungdommer fra å få fagbrev. Det må det bli slutt på. Kronikk av Julie Brodtkorb.

Les merles mer